Zatoki? To się leczy

05Gru14

Zatoki autobusowe nie zawsze są konieczne, w wielu przypadkach byłoby lepiej, gdyby autobusy zatrzymywały się w pasie ruchu.

brak zatoki może spowalniać ruch samochodów, czyli innymi słowy uspokajać go. Można więc rezygnować z zatoki na miejskich ulicach świadomie, dla poprawy bezpieczeństwa pieszych i zmniejszenia hałasu, traktując to rozwiązanie tak jak progi spowalniające czy wysepki dla pieszych. Kiedy wiele miast zachodniej Europy tak właśnie postępuje i ogranicza przepustowość ulic (a co za tym idzie szkodliwe następstwa nadmiaru samochodów)

Jednak zgodnie z regułą popytu wzbudzonego lepsze warunki jazdy zachęcają do korzystania z samochodu na jeszcze większą skalę. Nadzieja na pozbycie się korków dzięki poszerzeniu drogi czy budowie nowej prędko okazuje się płonna. Jedyny naprawdę skuteczny i sprawdzony w Europie Zachodniej środek to racjonalne zarządzanie popytem na transport poprzez ograniczenia podaży.

Polecam przyjrzeć się przystankowi przy ul. Nadbystrzyckiej na wysokości Politechniki w kierunku centrum. Autobus często stoi tutaj w korku i kiedy chowa się w zatokę, auta wyprzedzają autobus. Kiedy pojazd wyjeżdża z zatoki włącza się z powrotem do korka.
Gdyby zatoki autobusowej nie było, przed autobusem byłaby wolna przestrzeń, dzięki czemu autobus stałby krócej w korku i szybciej dojechał na kolejny przystanek. Byłoby to znaczne zwiększenie efektywności i tak już efektywnej komunikacji miejskiej (w porównaniu z komunikacją samochodową, która przewozi znacznie mniej pasażerów).

Polecam temat likwidacji zatok autobusowych: http://www.zm.org.pl/?t=zatoki oraz jeden ogólny artykuł: http://www.zoliborzanie.org/p/dlaczego-zatoki-autobusowe-szkodza.html



No Responses Yet to “Zatoki? To się leczy”

  1. Dodaj komentarz

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s


%d bloggers like this: