20 najbardziej wpływowych nastolatków

04Gru14

86 proc. nastolatków codziennie korzysta z internetu, 96 proc. gimnazjalistów używa Facebooka, 88 proc. YouTube’a, na Twitterze jest co piąty, a na Ask.fm co trzeci (według najnowszego badania przeprowadzonego na zlecenie Rzecznika Praw Dziecka).

Wielu nie ma jeszcze 18 lat i komercyjne kontrakty, np. reklamowe, podpisują w ich imieniu rodzice, a na skrzynkach głosowych w telefonach mają nagrane: „Jestem w szkole, w sprawach biznesowych proszę dzwonić po 15”.

– Kariera? Da się ją zrobić w każdym kraju – mówi Igor. – Trzeba mieć tylko chęć i radość z tego, co się robi. Ale żeby poznawać więcej ludzi, trzeba wyjeżdżać.

– Jeśli mój blog odniósł sukces, to znaczy, że wystarczy hobby i systematyczność – mówi Aleksy.
[…]
Gdy byłem w Brukseli odebrać nagrodę, rozmawiałem z nagrodzonymi nastolatkami z innych państw. Mówili o stypendiach, propozycjach wsparcia od różnych instytucji. W Polsce kiedy młodzież robi coś pozytywnego, nie wywołuje to takiego zainteresowania. Internet? Urodziłem się, gdy był już codziennością. Internet to brak granic. Trzeba przejść na język angielski i można podbijać świat. Choć nie mówię, że to łatwe. Aleksy od 1,5 roku działa w wolontariacie w świetlicy socjoterapeutycznej – pomaga innym dzieciom odrabiać lekcje.

Czy szkoła coś daje? Jakub: – Szkoła nauczyła mnie systematyczności, której teraz coraz bardziej potrzebuję.

– Edukacja jest kluczem do sukcesu – podkreśla Julia Wróblewska. – Trzeba mieć alternatywę, bo praca aktorki nie jest stała. Zresztą szkoła nigdy nie wiązała mi ciężarków u nóg. Zawsze będę ją stawiać na pierwszym miejscu. Nie chcę być postrzegana jako głuptas.

Jak odnieść sukces w Polsce? – Szczęście musi być poparte ciężką pracą. Za sam talent nikt nikogo na boisko nie wpuści. Poza tym trzeba umieć pracować na wspólny sukces, bo w piłce nożnej najważniejsza jest drużyna.

A sukces to wynik nie tylko mojej ciężkiej pracy, ale też wsparcia przyjaciół i rodziny. Bo najważniejsze to otaczać się ludźmi, którzy pomogą w spełnianiu marzeń. Nadal się uczę. Szkoła i solidne wykształcenie to podstawa. Któregoś dnia może trzeba będzie pójść do pracy. Poza tym tam poznaję nowych ludzi i poszerzam horyzonty. Nie wyobrażam sobie wyjazdu z kraju, tu mam wszystko, co ważne. Ale zmieniłbym nastawienie Polaków do życia. Wielu moim rówieśnikom brak wiary w siebie i swoje zdolności. Mimo że są fantastyczni i zdolni.

– Sukces da się osiągnąć w każdym miejscu na ziemi. Ja miałam wspaniałych nauczycieli. Uczyli się wielu rzeczy dla mnie, by mnie wspierać, np. pani od biologii czytała moje wiadomości o synchronizacji impulsów nerwowych w mózgu. Ale nie ułatwiali mi wszystkiego. Pierwsze badania prowadziłam też w moim rodzinnym małym mieście. I to okazało się zaletą. Sprzęt szpitalny nie jest tu tak często używany, łatwiej było mi uzyskać do niego dostęp. Myślę, że dla kierownika laboratorium, w którym pracowałam, to też było ciekawe doświadczenie.

Źródło: 20 najbardziej wpływowych nastolatków, Duży Format, Gazeta Wyborcza, 4.12.2014r., s. 4-7.



No Responses Yet to “20 najbardziej wpływowych nastolatków”

  1. Dodaj komentarz

Skomentuj

