Spadek i sprzężenie zwrotne

01Gru14

Problem polega na tym, że my często nie traktujemy tego drugiego z życzliwym zaciekawieniem: „Aha, to ty jesteś z takiej kultury, a ja z innej. Spróbujmy się razem zastanowić, co jest fajnego w twojej, a co w mojej, i może razem stworzymy jakąś trzecią kulturę”. Nie zastanawiamy się, jak inność drugiego może nas wzbogacić, tylko traktujemy te różnice jako materiał do zarzutu. I wtedy zwykle dochodzi do walki o władzę. Która kultura będzie rządzić w naszym związku? Kto decyduje o tym, jak wychowujemy dziecko? Jak jest z podziałem obowiązków w domu?

Spór konstruktywny. W takim sporze nie mówi się: „Jesteś beznadziejny, jak zwykle się spóźniasz! Pamiętasz, jak się spóźniłeś miesiąc temu, a dwa lata temu?”, tylko na przykład: „Umówiliśmy się na godz. 15.00, nie było cię o godz. 16.00. Było mi przykro i się niepokoiłam”.
[…]
„Umówmy się tak, że następnym razem zadzwonisz, jeśli się będziesz spóźniać, OK?”. To czyni z nas projektantów, a nie podsądnych. To zupełnie inny klimat.

Czy tę metodę powiedzenia „stop” ludzie mogą też zastosować potem w domu?

Po to między innymi jest terapia. Jeśli mają silną i dobrą więź, to mogą się nauczyć takiej frazy w momencie konfliktu: „Powiedz to tak, żeby mnie nie raniło, ale żeby mi się przydało”.

Źródło: Spadek i sprzężenie zwrotne, Wysokie Obcasy, 29.11.2014r., s.22-27.



No Responses Yet to “Spadek i sprzężenie zwrotne”

  1. Dodaj komentarz

Skomentuj

