Klucze sukcesu oferty sponsorkiej – II spotkanie Klubu Sponsora w Lublinie

01Mar13

Na spotkanie pojechałem z ciekawości, na studiach nie pozyskiwałem sponsorów, choć czasem mogłoby się to przydać. Myśląc o Rowerowym Polo w Lublinie czy chociażby Odjazdowym Bibliotekarzu poszedłem na spotkanie licząc na jakieś porady. Nie zawiodłem się, dostałem to com chciał.

Spotkanie odbyło się w budynku SPA Orkana (nowej firmy chętnej do sponsorowania. Pod budynkiem niestety nie było stojaka rowerowego, co w sumie dziwi, bo właściciele myślą o rozbudowie infrastruktury parkingowej. Dobrze, że są solidne barierki). W sumie, gdy policzyłem gości i sponsorów było około 30 osób.

Prowadząca Elżbieta Fijołek  rozpoczęła spotkanie i zachęciła sponsorów do wypowiedzi, a ci bardzo szybko przeszli do konkretów. Czego oczekuje sponsor, na co liczy, jak podchodzi do sponsorowania?
Z tego co zanotowałem wyłania się taka lista myśli:

  • Organizator powinien wiedzieć do kogo kieruje swoje wydarzenie i jaka będzie grupa docelowa danej akcji, która dowie się o tym, że dana firma jest sponsorem wydarzenia.
  • Organizator powinien wiedzieć i wyjaśnić dlaczego sponsor powinien zainteresować się tym wydarzeniem.
  • Organizator powinien wiedzieć i poinformować jak będzie to wydarzenie reklamowane, za pomocą jakich mediów. W jaki sposób organizator zamierza dotrzeć do potencjalnych zainteresowanych.
  • W zależności od wielkości wydarzenia i jego budżetu organizator może załączać do oferty sponsorskiej kosztorys imprezy lub przewidywaną liczbę osób, do których dotrze informacja i reklama wydarzenia – jest to dość trudne do zrobienia, dlatego liczy się raczej przy dużych akcjach.
  • Organizator powinien przedstawić sposób wprowadzenia w życie i przebiegu danej akcji.
  • Sponsor przekazując swoje środki powinien wiedzieć dlaczego wyjdzie mu to na dobre. Większość sponsorów traktuje działania sponsorskie w dużej mierze jako biznes. Organizatorzy prezentując sponsorom swoją ofertę tworzą produkt, który sponsor kupuje swoimi środkami – niekoniecznie pieniężnymi.
  • Organizator powinien pamiętać o stałym kontakcie ze sponsorem (np. opiekun sponsora) zarówno w procesie jego pozyskiwania, ale także w trakcie przygotowań (zawczasu pozyskanie materiałów reklamowych) i po fakcie (podziękowania, odbiór wydarzenia, skuteczność inwestycji sponsora, odzew rynku i klientów).
  • Sponsora powinniśmy szukać z odpowiednim wyprzedzeniem. Pamiętając, że sponsor może nie mieć środków od razu, bo np. niedawno w coś zainwestował lub po prostu potrzebuje czasu by przemyśleć ofertę i poszukać na jego temat informacji. Sponsor może chcieć wykonać dedykowane materiały reklamowe dla danej imprezy.
  • Dla sponsora może mieć znaczenie odpowiednia nazwa wydarzenia. To czy nie ma wśród sponsorów złej konkurencji. Gdzie i w jaki sposób będzie ujęty w wydarzeniu (informacje o sponsorach, ustawienie banerów/flag/rollapów).
  • Organizator musi wiedzieć do kogo idzie. Rozeznanie się o firmie i jej właścicielach może być podstawą do nawiązania jakiegokolwiek kontaktu.
  • Oferta sponsorska zwykle nie powinna być dłuższa niż treść dwóch stron formatu A4.
  • Sponsor preferuje raczej umówione spotkanie niż wejście z ulicy. Organizator musi się liczyć z tym, że właściciel firmy nie spędza w niej całego swego czasu.
  • Przekazane przez sponsorów upominki/talony/nagrody nie mogą się dublować. Jeżeli mamy jako sponsorów dwie firmy z tej samej branży to ich upominek dla uczestników nie powinien być jednaki.
  • Dla sponsora wsparcie jakiegoś wydarzenia to okazja do tego by zaistnieć lub wyróżnić się na rynku.
  • Uznany patron wydarzenia lub znany sponsor pozwoli na przyciągnięcie kolejnych tego typu osób i instytucji.

Bardzo fajnie było spotkać ludzi, którzy naprawdę chcą wspierać młodych przedsiębiorców/organizatorów. Wiele głosów od właścicieli firm mówiło o tym, że oni gdy zaczynali mogli liczyć na pomoc lub nie, ale teraz sami chcą wesprzeć innym.

Gdzieś trzeba znaleźć sposób na to by nie przychodząc z ulicy umówić się na spotkanie. Sponsor może nie chce, żebyśmy przychodzili nie umówieni, ale wydaje mi się dość ciężką sprawą przekonać go telefonicznie o tym, że moja akcja jest godna uwagi. Firma musiałaby być faktycznie skora do sponsoringu by wysłuchać kogokolwiek obcego.

Było to dla mnie bardzo ciekawe spotkanie, dużo solidnej wiedzy. Polecam! Następnym razem mowa ma być m.in. o patronatach medialnych.

Organizator: Giełda Eventów

Advertisements


No Responses Yet to “Klucze sukcesu oferty sponsorkiej – II spotkanie Klubu Sponsora w Lublinie”

  1. Dodaj komentarz

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s


%d blogerów lubi to: