Marna oferta wyborcza – Załuska & Cześnik w GW

13Lu13

Najczęściej (19 proc.) wymienianym powodem absencji wyborczej jest brak odpowiedniego kandydata lub partii. Na drugim miejscu wskazywana jest choroba lub niepełnosprawność (14 proc.). Dalej ankietowani wymieniają: „nie chodzę na wybory” i „nie ma sensu głosować” (10 proc.), brak zainteresowania polityką i wyborami (9 proc.) oraz rozczarowanie politykami i/lub rządem (7 proc.).

Prawie 53 proc. badanych uważa, że partie przedstawiają programy, które nie odpowiadają potrzebom ludzi. […] Partie promują swoich ludzi – miernych, ale wiernych – tak sądzi aż 77 proc.

Wśród pięciu najczęściej podawanych przyczyn niekandydowania jest brak zainteresowania polityką (23 proc.), czasu (7 proc.), i ambicji (6 proc.), ale także brak odpowiednik umiejętności i predyspozycji (19 proc.) oraz wykształcenia, wiedzy, kwalifikacji (13 proc.).

Zmieniamy system wyborczy na jednomandatowe okręgi wyborcze, w których z łatwością zgłaszamy kandydatów i wybieramy ambitnych, wykształconych ludzi i umożliwiamy głosować przez Internet m.in w szkołach i bibliotekach?

Sondaż CBOS na zlecenie Fundacji Batorego „Obywatele i wybory”.

Źródło: Marna oferta wyborcza. Dlaczego nie lubimy wybierać i nie lubimy być wybierani, Gazeta Wyborcza, 13 lutego 2013r, s.8.

Twórcy raportu zaznaczyli, że w ich ocenie niepokojące jest to, że 15,8 proc. badanych to osoby, które nigdy nie brały udziału w wyborach.

PS dłuższy artykuł na ten temat: Raport Fundacji Batorego: Nie głosujemy bo nie ma na kogo

PS pełny raport oraz komentarz.

PS CBOS, 3-9 stycznia 2013r.:

Ponad połowa (56proc.) na pytanie, czy wśród partii jest taka, którą uważają za bliższą sobie, odpowiada: „Nie ma takiej partii”! To najgorszy wynik od 1998r.

Źródło: CBOS: Coraz bardziej nie ma na kogo głosować, Gazeta Wyborcza, 5 marca 2013r, s.4.

Reklamy


No Responses Yet to “Marna oferta wyborcza – Załuska & Cześnik w GW”

  1. Dodaj komentarz

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s


%d blogerów lubi to: