Przeżycie to przeżycie, wrażenie to wrażenie – a bodziec jest mniej ważny?

18List11

„Czytałem kiedyś wywiad z takim ludzkim wrakiem mieszkającym w kanałach. Powiedział, że jak weźmie łyk denaturatu czy innego specyfiku, który pozwala mu przetrwać w tym kanale, zamknie oczy, a wokół zaczną grać świerszcze, to tak jakby mu przed nosem najpiękniejsza muzyka grała. Ujął to tak poetycko, że pomyślałem, że przeżywa dokładnie takie same stany co ja, kiedy słucham tych pieśni Richarda Straussa w wykonaniu Renee Fleming. Dokładnie to samo.
Dlaczego więc mam wartościować? Bo to nie Strauss, tylko jego własne wyobrażenia? Głębokość przeżycia tego człowieka jest tak samo silna jak moja. Trzeba sobie z tego zdać sprawę i robić to, co sprawia nam przyjemność, bo jak ktoś słucha Straussa i czyta Prousta, to wcale nie oznacza, że jest lepszy, na wyższym stopniu rozwoju. Nie! Jest tylko inny.”

Źródło: Gazeta Wyborcza, 18XI2011, Krawiec, opera, Central wywiad z Tomaszem Stańko.

No Responses Yet to “Przeżycie to przeżycie, wrażenie to wrażenie – a bodziec jest mniej ważny?”

  1. Dodaj komentarz

Skomentuj

