Bibliotekarz w szkole

14Lu11

Dziś pracowałem ostatni dzień jako bibliotekarz szkolny. Z żalem opuszczam mury SP21.

Jak to jest pracować jako bibliotekarz w szkole? Według mnie: fantastycznie! Codzienny widok uśmiechniętych twarzy i ta satysfakcja, że bez przymusu mówią do Ciebie „Dzień dobry” – niektórzy krzyczą lub podchodzą specjalnie by się przywitać. Satysfakcja nie z tej ziemi. A przecież ja tylko podaję książki i prowadzę dodatkowe zajęcia tenisa stołowego.

Dzień pracy zaczyna się o 7:30, uczniowie czekają na patio przed biblioteką, a gdy tylko otworzy im się drzwi na oścież wchodzą w poszukiwaniu… wolnego komputera. Tak większość z uczniów ubóstwia komputer i utożsamia go z maszyną do gier (często komputer i granie to jedno). Wielu uczniów zostaje przywiezionych przez rodziców na długo przed lekcjami nawet – 2 godziny wcześniej – mają więc czas by przejrzeć listę lektur oraz najatrakcyjniejszą ofertę w wolnym dostępie w bibliotece. Są też warcaby, szachy i karty do gry.

Gdy wybije 8 większość uczniów rozchodzi się na lekcję, część w spokoju przegląda popularne portale. Pojawiają się dzieci ze świetlicy, które tutaj znajdują ukojenie zmysłów i mogą poświęcić się lekturze. Spokój trwa 45minut, do czasu kiedy rozpocznie się przerwa i uczniowie będą się nudzić w czasie 10minutowej przerwy – wtedy jedynym pomysłem wielu jest po prostu poprzeszkadzać bibliotekarzom. Ta sytuacja, kiedy czas spokoju przeplata się z czasem denerwowania trwa do końca lekcji. Wtedy można na przerwie zarezerwować miejsce przy komputerze i udać się na obiad lub na patio, by pograć w gwiazdę.

Po lekcjach to czas dla bibliotekarzy by zająć się dziećmi, które zostają czasem na ponad dwie godziny zanim rodzice zabiorą je ze szkoły. Tutaj jest wielkie pole do popisu, można spróbować z uczniami grać w gry fabularne, nauczyć ich jakiegoś innego niż gry wykorzystania komputera, czytać dzieciom książki czy prowadzić zajęcia teatralne. Bywają niestety te momenty, kiedy uczniowie klas starszych czekają na SKS – bez jakiegokolwiek pomysłu na ten czas i znów powtarza się scenariusz z przerw między lekcjami.

Nie myślałem o tym by pracować w szkole, ale to co zastałem w praktyce przerosło moje wyobrażenia. Dzięki koleżance z biblioteki miałem naprawdę dobrą atmosferę w pracy i już po tym bardzo dobrze wspominałbym ją – Panią Monikę – ale sposób w jaki się ze mną pożegnała na koniec mej pracy sprawia, że jest jedną z najmilszych kobiet z jakimi współpracowałem. Pozostała część pracowników szkoły była zróżnicowana, z wieloma miałem znikomy kontakt, ale zazwyczaj to przyjaźni ludzie, którzy z uśmiechem pomagają lub proszą o pomoc.

Może trafiłem na dobry czas, może to wyjątkowo dobra szkoła, nie wiem, było mi tam bardzo dobrze i żal mi, że odchodzę. Byłem tutaj na zastępstwo i mój czas się kończy, dlatego wybrałem inną ofertę, która może mieć w perspektywie dłuższą umowę. Dziś ciężko było mi uwierzyć, że to już, że to ten ostatni dzień w pracy. Uczniowie na zajęciach tenisa stołowego ubolewali – ci starsi, że odchodzę, ci młodsi raczej, że nie będzie zajęć ;)

Dziękuję Panu Dyrektorowi za szansę jaką mi dał, Pani Monice za wspaniałą atmosferę w pracy, nauczycielom za dobre przyjęcie i zaufanie, a przede wszystkim dzieciom, że dały mi bardzo dużo powodów do satysfakcji z pracy.

PS opinia jaką dostałem na koniec pracy.

2 Responses to “Bibliotekarz w szkole”

  1. 1 Tomcio

    Szkoda, że ostatni dzień i fajnie, że Ci się podobało. Wg mnie byłeś odpowiednią osobą na tym miejscu i szkoła dużo starci po Twoim odejściu. Powodzenia przy nowym wyzwaniu. :)

  2. 2 Kasia

    Jak miło przeczytać że ktoś jest zadowolony po pracy w szkole, dzisiaj tyle zniechęcenia wśród pedagogów i humanistów, ale powodem bywa chyba brak pracy. Doskonałe podejście do młodych ludzi owocuje ich zaufaniem i pozytywnym nastawieniem z ich strony :) Ceni się takich ludzi którzy nie chcą pokazać że są lepsi, ale pchną na odpowiednią drogę, dadzą szansę, zaciekawią…. Powodzenia.
    POZDRAWIAM KASIA


Skomentuj

